امروز پنج شنبه , 18 اردیبهشت 1404

پاسخگویی شبانه روز (حتی ایام تعطیل)

دانلود طرح درس خط و زاوی ریاضی ششم مبتنی بر الگوی mms

دانلود طرح درس خط و زاوی ریاضی ششم مبتنی بر الگوی mms

0 7
لینک کوتاه https://pdf-doc.ir/p/e81116f |

دانلود طرح درس خط و زاوی ریاضی ششم مبتنی بر الگوی mms در تعداد 6 صفحه ورد و قابل ویرایش از وبسایت پی دی اف داک با قیمت عالی قابل خرید و دانلود می باشد

شرح مختصر فایل

زمان تدریس:        طرح فرآیند یاد دهی یادگیری بر اساس الگوی ام ام اس MMS    نام و نام خانوادگی
موضوع درس: خط و زاویه      کتاب : ریاضی    پایه تحصیلی : ششم
فعالیت های ارزشیابی    فعالیت های طرح آموزشی    مراحل
-آیا اهداف مناسبی انتخاب کردم؟
-آیا اهدافم را بر اساس رویکردهای کتاب ریاضی پایه ششم  و برنامه درسی ملی انتخاب کردم؟
-آیا به حیطه های یادگیری مختلف  کتاب ریاضی  پایه ششم توجه کرده ام؟
-آیا اهداف متناسب با علایق و توانایی های دانش آموزان بوده است؟
-آیا به پرورش مهارت ها و نگرش ها توجه کرده ام؟    هدف از ارائه درس امروز آشنایی دانش آموزان چگونگی  فراگیری اهداف درس خط و زاویه   است.
انتظار دارم دانش آموز بتواند در پایان درس :
جزیی:
1-دانش آموز با زاویه مکمل و متمم  آشنا می شود.
3-دانش آموز می تواند زاویه متقابل به راس را رسم و آن را تعریف کند.
رفتاری:
حیطه  شناختی
دانش آموز با زاویه نیم صفحه و تمام صفحه  آشنا می شود
دانش آموز با ویژگی های زاویه های متقابل به راس آشنا می شود.
حیطه ی مهارتی    
زاویه متقابل به راس را رسم کند.
با کمک نقاله و گونیا انواع زاویه را بسازد.
با کمک مکمل زاویه های متوازی الاضلاع را اندازه گیری کند.    
حیطه ی نگرشی
دانش آموز به حل مسایل مربوط به زاویه و اندازه گیری آن ترغیب می شود.
به انجام کارهای گروهی علاقه مند می شوند.

همچنین بتواند : 
با توجه به ملاک های عقلانی بتواند درس خط و زاویه   را به صورت کاربردی فرا بگیرد..
آنچه را از درس خط و زاویه   یاد می گیرد با دوستانش به اشتراک بگذارد.
اهداف رفتاری درس خط و زاویه   را رعایت کند.     تحلیل و تعیین اهداف و پیامد های یادگیری
-آیا محیط تدریسم را به درستی تحلیل کرده ام؟
-آیا تکالیف آماده سازی جلسه قبل به عنوان پیش زمینه درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم ، برای ایجاد انگیزه و ورود به درس جدید مناسب است؟
-آیا شاگردان خود را به درستی شناسایی کرده ام؟
-آیا مدل گروه بندی من با فضای کلاس و تدریس درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم مناسب است؟
-آیا تعداد دانش آموزان در گروه برای یادگیری و هم فکری در گروه  برای آموزش درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم مناسب است؟    مخاطبان من در این کلاس دانش آموزانم در پایه ششم هستند که از لحاظ سطح علمی و مشارکت کلاسی در حد متوسط به بالا می باشند از لحاظ ویژگی های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی در طبقه ی متوسط جامعه قرار دارند. همه ی دانش آموزان این کلاس از لحاظ جسمانی سالم اند. تعدادی از دانش آموزان این کلاس از لحاظ استعداد ذهنی و یادگیری در رتبه ی بالایی قرار دارند.
مهارت های ورودی:این دانش آموزان درس های قبل را به خوبی فراگرفته اند و همیشه در امر تدریس و فعالیت های یاددهی و یادگیری مخصوصا ریاضی پایه ششم   مشارکت بالایی دارند. با توجه به علاقه آنها به کتاب ریاضی پایه ششم   اکنون آمادگی لازم برای ورود به درس جدید را دارند و هم چنین از آنها خواستم نکاتی را از قبل پیرامون اهداف درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم فهرست کنند و روی یک مقوا به دیوار بچسبانند. محیط تدریس من کلاسی با صندلی های تک نفره که این مزیتی است تا بتوانم در میان آنها به راحتی رفت و آمد کنم. و در مرحله ی شروع درس جدید در گروه های مختلف قرار دهم.
خصوصیت ذهنی:
·        در این دوره فرد به علت خود مداری خویشتن را محور جهان دانسته و قضاوت و داوریهای او در مورد اشخاص و اشیا اکثرا صورت و جنبه هیجانی پیدا کرده و استدلال و تفکر او درباره همه چیز بر پایه ملاکهایی انجام میشود که بر حالات هیجانی او استوارند.
·        نظر پیاژه : مرحله حسی حرکتی از تولد تا دو سالگی مرحله پیش عملیاتی دو تا هفت سالگی مرحله عملیات محسوس واقع گرا و سازگار اما مرحله تفکر عبوری آرمانگراو غالبا ناسازگارند .
خصوصیت عاطفی:
یکی از اساسی ترین بحثهای روانشناسی مبحث هیجانها وعواطف میباشد و قضاوت درباره رفتارهای پیچیده نوجوانان بدون آن امکانپذیر نمی باشد.
ویژگی های عاطفی و هیجانی 
1.      افسردگی
2.      سرعت

3.      شدت
4.      عدم کنترل
5.      مظنون بودن
6.      ناپایداری
7.      ناشیگری (کرباسی و دیگران،
خصوصیات اخلاقی:
توانايي هاي فزاينده دانش اموزان بيشتر آنان را متوجه مسائل و ارزش هاي اخلاقي مي كند و راه هاي پيچيده تري را براي كنار آمدن با آن مي يابند. در عين حال، آنچه جامعه از وی مي خواهد به سرعت در حال تغيير است و همين مستلزم ارزيابي مجدّد و مداوم ارزش ها و اعتقادات اخلاقي است .
    تحلیل یادگیرنده و محیط
-آیا با توجه به موضوع درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم روش نمایشی، بحث گروهی، بارش مغزی و پرسش و پاسخ گزینه ی مناسبی می باشد؟
-آیا روش من می تواند بخشی از مغز را که مربوط به خلاقیت است را فعال تر می کند؟
-آیا روش من باعث افزایش فرصت یادگیری از طریق مشارکت با والدین و همسالان می شود؟    دیدگاه من در این درس سازنده گرایی است. از روش تدریس نمایشی، بحث گروهی، پرسش و پاسخ و بارش مغزی استفاده می کنم.
با روش بارش مغزی دانش آموزان با دادن ایده ها و نظرات و هم چنین با بیان رعایت بعضی از نکات، درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم را به امورات زندگی خود ربط می دهند.
دانش آموزان را به بحث و گفتگو در گروه دعوت می کنم. و با پرسش و پاسخ از دانش آموزان می خواهم نظرات خود را در رابطه با درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم بگویند.
با گروه بندی که انجام دادم و با آوردن شکلک ها به کلاس درس انگیزه ی دانش آموزان را بالا بردم.
    راهبرد آموزشی
-آیا از ابزار های مناسبی جهت آموزش درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی استفاده کرده ام؟
-آیا ابزارها و رسانه هایم برای یادگیرندگان متفاوت در کلاس مناسب است؟
-آیا از ابزارها و رسانه های مناسب برای ایجاد نوآوری و خلاقیت، انگیزه، اعتماد به نفس و نتیجه گیری در دانش آموزان استفاده کرده ام؟
آیا ابزار ها و رسانه هایم می تواند یادگیری درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی را تثبیت کند؟    رسانه من خود دانش آموزان با آموخته ها و تجربیات و اطلاعات آنان از درس قبل و بحث گروهی آنان و معلم می باشد.
همچنین از ابزارهایی چون: انواع اسلاید ها، لپ تاپ و پروژکتور، مداد و کاغذ، ماژیک و تخته، شکلک های گروه بندی، انیمیشن آموزشی بودند.    انتخاب ابزار و رسانه های آموسی
-آیا ساختار محیط یادگیری متناسب با اهداف من و درس خط و زاویه   طراحی شده است؟
-آیا مدل انتخابی من برای گروه بندی و استفاده از عکس ها و تابلو ها باعث افزایش مشارکت، ایجاد انگیزه، علاقه به یادگیری و تثبیت آموخته ها در دانش آموزانم می شود؟
    در طراحی این کلاس می توانم با چینش مناسب نیمکت ها به شکل نعل اسبی استفاده کنم. به طوری که دانش آموزان در گروه ها با همدیگر ارتباط موثر برقرار می کنند. می توانند به تخته و رایانه نگاه کرده و به سخنان من نیز گوش فرا دهند.     طراحی و توسعه ی محیط یادگیری
-آیا نوع ارزشیابی من با توجه به اهداف درس صورت گرفته است؟

-آیا ارزشیابی من باعث کشف مشکلات یادگیری دانش آموزان در درس جدید می شود؟
-آیا ارزشیابی های من با سطح یادگیری آنان متناسب است؟
-آیا ارزشیابی من شرایط بومی و محلی دانش آموزان را در نظر گرفته است؟
-آیا ارزشیابی من مهارت خود ارزیابی را در دانش آموزانم ایجاد کرده است؟
    در ارزشیابی ورودی سوالاتی را از درس قبل به عنوان پیش زمینه ای برای درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی ( با توجه به توانایی های فردی دانش آموزان ) می پرسم. 
و از دانش آموزان می خواهم درباره ی تکالیف انجام داده ی خود و دوستان خود نظر بدهند و اشکالات خود را رفع کنند. " 
از دانش آموزان می خواهم بصورت گروه فکر کرده و به پرسش پاسخ بدهند.(بارش مغزی)
در ارزشیابی تکوینی:
- انجام چه کارهایی باعث یادگیری بهتر درس خط و زاویه   می شود.
- سوال درباره هدف های رفتاری و عملی درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم
در سنجش پایانی( پس آزمون) از دانش آموزان می خواهم آنچه را که از درس خط و زاویه   را بصورت فهرست وار بنویسند و به کلاس گزارش دهند. از دانش آموزان می خواهم آزمونی را بصورت گروهی انجام دهند و در کلاس درس بعد از فکر کردن هر گروه پاسخ های خود را ارائه دهند( به عنوان آزمون عملکردی)    تهیه ی طرح ارزیابی( سنجش آغازین، سنجش تکوینی، سنجش پایانی)
-دانش آموزان حین ورود به کلاس سلام داده، با آنها احوال پرسی کردم. 
- گروه بندی انجام شد.    در ابتدای کلاس با ورود دانش آموزان سلام و احوال پرسی کرده و با استفاده از روش دوستی و دست هم را گرفتن حضور و غیاب دانش آموزان را می پرسم.
با بودن شکلک های گروه بندی در کلاس و نیز غیبت یکی از دانش آموزان و رفتن به منزل آنها و عیادت از وی ایجاد انگیزه کردم. بطوری که برای دانش آموز سوال پیش آمد که این شکلک ها برای انجام چه کاری است. سوالاتی از درس گذشته می پرسم و تکالیف جلسه ی قبل را بررسی می کنم. ودرس قبلی را مرور می کنم.برای اطمینان از یادگیری دانس آموزان، سوالاتی از درس قبل می پرسم. 
برای گروه بندی و شروع درس جدید، ابتدا از دانش آموزان می خواهم هر کدام بیایند و از شکلک ها را بردارند. .سپس دانش آموزان هر کدام با توجه به شکلک های خنده، غمگین، تعجب و ناراحت به 4 گروه تقسیم شدند.    فعالیت های قبل از تدریس( اجرای فرآیند یاددهی-یادگیری مبتنی بر رویکرد سازنده گرایی)

10 دقیقه
-دانش آموزان به سوالات پاسخ داده و از نظرات همدیگر طرفداری کرده و از تجربیات یکدیگر استفاده می کنند.
-به سوالات پیش آزمون توجه می کنند و پاسخ های خود را می دهند.
-به فیلم پخش شده در کلاس توجه می کنند.
- نظرات خود را درباره فیلمی که دیده اند را می دهند.    آرام آرام وارد مبحث جدید می شوم عنوان درس را روی تابلو می نویسم با استفاده از پاورپوینت درس جدید را شروع می کنم. نکات مهم درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم را روی تابلو می نویسم. سپس از آنها می خواهم در گروه با یکدیگر راجع به این مواردی که روی تابلو نوشته شده همفکری کنند. بعد از چند دقیقه از هر یک از گروه ها می خواهم که درست را غلط بودن نوشته های تابلو را با در دست داشتن شکلک ها نشان دهند. سپس با استفاده از اسلاید ها این قسمت را برای دانش آموزان توضیح می دهم.
ابتدا بعد از انگیزه سازی .از بچه ها می خواهم با همان میله هایی که در اختیار دارند به‌صورت مجسم  زاویه نیم‌صفحه را که در سال شهای گذشته آشنا شدہ اند با میله های  تا شوندہ درست کنند سپس از آنها راجع به زاویه که چگونه درست می شود سوال کرده و دانش آموزان پاسخ می دهند وسپس توسط خودم که زاویه از دونیم خط درست می شود که این دونیم خط داراک یک نقطه مشترک هستند که این نقطه مشترک نقطه راس نامر دارد که زاویه را تشکیل می دهد. سپس با همان میله‌هایک تا شونده انواع زاویه ها ازجمله (زاویه تند راست و باز) را درست کرده با هم مقایسه میکنند وبعد از آن که به صورت مجسم مشاهده کردند روی تخته کلاس زاویه ها را با توضیح نوشته و شکل هر زاویه را نیز رسم کرده و سپس صفحه 103 کتاب را که انواع زاویه را رسم کرده ونامر برده روی تخته هوشمند به دانش آموزان نشان داده و آنها مشاهده می کنند. بعد از اینکه دانش آموزان آمادگی خود را از این مطالب اعلام کردند روی بحث درس تاکید کرده و بحث جدید درسی را که راجع به زاویه ها(دو زاویه متقابل به راسں_دو زاویه متمم ودو زاویه مکمل)می باشد آغاز کردہ در مرحله اول به صورت جسم دو زاویه متقابل به راس با زاویه هاک که از مقوا درست کرده ام را به دانش آموزان نشان دادہ سپس از دانش آموزان میخواھم کہ با میله ھای تاشوندہ 
دونفر یک زاویاء متقابل به راس درست کردہ وسپس بگویند که این جانوع زاویه ای است منظورزاویای متقابل به راس ما(تند راست یا باز)است وسپس توضیح زاویای متقابل به راس را روی تخته کلاس نوشته وھمچنین آن را رسم کردہ وحتی دو نفر از دانش آموزان را نیز مثال زده که روبروک یکدیگر قرار گرفته اند (دو زاویه که روبروی یکدیگر قرار گرفته و دارای راس مشترک هستند دو زاویه متقابل به راس می گویند سپس دوزاویه متمم را به صورت مجسم به دانش آموزان نشان داده و از آنها میخواهم که دو زاویه متمم را به صورت مجسم با میله های تا شونده نشان می دهند وبعد روی تخته کلاس دو زاویه متمم را نوشتاء وشکل کشیدہ وتوضیح دو زاویه متمم (دو زاویه اک که مجموع آنها روک هم ۹۰ درجه باشد)و بعد دوزاویه مکمل را بصورت مجسم به دانش آموزان نشان دادہ وسپس از دانش آموزان خواسته با میله های تاشوندہ دو زاویه مکمل را درست کردہ وسپس توضیح آن را داده وروی تخته کلاس توضیح دوزاویه مکمل (دوزاویه اک که مجموع آنها روک هم ۱۸۰ درجه باشد آن دو زاویه مکمل میگویند) نوشته وباز شکل دو زاویه را رسم کرده و بعد از دانش آموزان راجع بہ درس سوال کردہ کہ ھر جا از درس رامتوجه نشدہ اند بپرسند تا بازتوضیح دادہ شود وبعد کتاب را باز کردہ وراجع به فعالیت یا وکار درکلاس و تمرینات آن توضیح داده و از دانش آموزان میخواهم که برای جلسه بعد صفحات نامبرده شده را حل کنند وبه آنها خسته نباشید گفته و به تمرینات متفرقه در زمان باقی مانده از ساعت کلاس می پردازیم.

درباره ی درس خط و زاویه   انیمیشنی را پخش می کنم و توجه دانش آموزان را به آن جلب می کنم. و در پایان فیلم از آنها می خواهم هر آنچه در فیلم را دیده اند را توضیح دهند و هم چنین نتیجه گیری کنند. و نظرات چند تن از دانش آموزان را می پرسم.    فعالیت های حین تدریس


25 دقیقه 
-همدیگر و گروه های خود را تشویق می کنند.
-به سخنان معلم گوش داده و به سوال مطرح شده ی معلم با دقت پاسخ می دهند.

    برای تثبیت یادگیری درس جدید سوالات مختلفی در حین تدریس از دانش آموزان پرسیدم. کاربرگ ها را  به دانش آموزان دادم و از آنها خواستم به سوالات داده شده پاسخ دهند. از دانش آموزان خواستم پاسخ های خود بلند بخوانند تا دانش آموزان دیگر هم اشکالات خود را رفع کند.    فعایت های پس از تدریس

5 دقیقه
معرفی کامل و مشارکت دانش آموزان در درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی  در پایه ششم    الف ) جمع بندی و نتیجه گیری    فعالیت های 
تکمیلی


5 دقیقه
-از دانش اموزان می خواهم آنچه را که از درس خط و زاویه   از کتاب ریاضی در پایه ششم فرا گرفته اند بصورت فهرست وار بنویسند. 
در محیط منزل عناوین مطرح شده در درس خط و زاویه به بحث بگذارید
-    از آن ها می خواهم که تمرینات کتاب را در خانه حل کرده و جلسه بعد به کلاس بیاورند.    ب ) تعیین تکلیف    
این جلسه از تدریس هم با عنایت پروردگار و رضایت اکثریت قریب به اتفاق دانش آموزان با صلواتی بر محمد و آل محمد (ص) به پایان رسید.    ج ) خوش فرجامی    
    لوح فشرده حاوی تدریس، نرم افزار پاور پوینت، ابلاغ مجری.    ضمایم و پیوست ها
ملزومات اجرای تدریس شماره 1
 


30,000 تومان