امروز چهارشنبه , 01 اسفند 1403
پاسخگویی شبانه روز (حتی ایام تعطیل)
-
فروشنده :
بانک تحقیق
- مشاهده فروشگاه
-
- کد فایل : 35594
- فرمت فایل دانلودی : .docx
- تعداد مشاهده : 10.4k
آخرین فایل ها
- بیشتر -دانلود تحقیق درمورد نظام حقوق زن در اسلام

با دانلود تحقیق در مورد نظام حقوق زن در اسلام در خدمت شما عزیزان هستیم.این تحقیق نظام حقوق زن در اسلام را با فرمت word و قابل ویرایش و با قیمت بسیار مناسب برای شما قرار دادیم.جهت دانلود تحقیق نظام حقوق زن در اسلام ادامه مطالب را بخوانید.
نام فایل:تحقیق در مورد نظام حقوق زن در اسلام
فرمت فایل:word و قابل ویرایش
تعداد صفحات فایل:37 صفحه
قسمتی از فایل:
مقدمه
مقتضيات عصر ما ايجاب میكند كه بسياری از مسائل مجددا مورد ارزيابی قرار گيرد و به ارزيابيهای گذشته بسنده نشود . " نظام حقوق و تكاليف خانوادگی " از جمله اين سلسله مسائل است . در اين عصر ، به عللی كه بعدا به آنها اشاره خواهم كرد ، چنين فرض شده كه مسأله اساسی در اين زمينه " آزادی " زن و " تساوی حقوق " او با مرد است ، همه مسائل ديگر فرع اين دو مسأله است . ولی از نظر ما ، اساسیترين مسأله در مورد " نظام حقوق خانوادگی " - و لا اقل در رديف مسائل اساسی - اينست كه آيا نظام خانوادگی نظامی است
مستقل از ساير نظامات اجتماعی و منطق و معيار ويژهای دارد جدا از منطقها و معيارهائی كه در ساير تأسيسات اجتماعی به كار میرود ؟ يا هيچگونه تفاوتی ميان اين واحد اجتماعی با ساير واحدها نيست ؟ بر اين واحد همان منطق و همان فلسفه و همان معيارها حاكم است كه بر ساير واحدها و مؤسسات اجتماعی ؟ . ريشه اين ترديد " دو جنسی " بودن دو ركن اصلی اين واحد از يك طرف و توالی نسلی والدين و فرزندان از جانب ديگر است . دستگاه آفرينش اعضاء اين واحد را در وضعهای " نامشابه " و " ناهمسانی " و با كيفيات و چگونگيهای مختلفی قرار داده است . اجتماع خانوادگی ، اجتماعی است " طبيعی قراردادی " يعنی حد متوسطی است ميان يك اجتماع غريزی مانند اجتماع زنبور عسل و موريانه كه همه حدود و حقوق و مقررات از جانب طبيعت معين شده و امكان سرپيچی نيست و يك اجتماع قراردادی مانند اجتماع مدنی انسانها كه كمتر جنبه طبيعی و غريزی دارد . چنانكه میدانيم ، قدمای فلاسفه ، فلسفه زندگی خانوادگی را بخش مستقلی از " حكمت عملی " میشمردند و معتقد به منطق و معيار جداگانهای برای اين بخش از حيات انسانی بودند . افلاطون در رساله جمهوريت ، و ارسطو در كتاب سياست ، و بوعلی در كتاب الشفا با چنين ديدی و از اين زاويه به موضوع نگريستهاند . در مورد حقوق زن در اجتماع نيز طبعا چنين ترديد و پرسشی هست كه آيا حقوق طبيعی و انسانی زن و مرد همانند و متشابه است يا ناهمانند و نامتشابه . يعنی آيا خلقت و طبيعت كه يك سلسله حقوق به انسانها ارزانی داشته است ، آن حقوق را دو جنسی آفريده است يا يك جنسی ؟ آيا " ذكوريت " و " انوثيت " در حقوق و تكاليف اجتماعی راه يافته است يا از نظر طبيعت و در منطق تكوين و آفرينش ، حقوق يك جنسی است ؟ . در دنيای غرب ، از قرن هفدهم به بعد ، پا به پای نهضتهای علمی و فلسفی